Prečo je dôležité dopĺňať vitamíny a minerály v tehotenstve?

Prečo je dôležité dopĺňať vitamíny a minerály v tehotenstve?

Je potrebné počas tehotenstva dopĺňať vitamíny a minerály, alebo si ženské telo v tomto citlivom období vystačí s bežne prijímanou stravou? Podľa štatistík začne počas tehotenstva trpieť každá štvrtá žena na Slovensku stredne závažnou anémiou, pri ktorej je potrebné okrem zmeny stravy zaradiť aj lieky s obsahom železa. Prečo to tak je? Objem krvi v tele nastávajúcej mamičky sa zvýši až o 50% a s tým je spojená aj potreba zvýšiť dennú dávku železa To však nie je jediná zložka, ktorá môže tehotným ženám chýbať. (1)

Dôležité vitamíny pre budúce mamičky

Obyčajne aj tie ženy, ktoré svojmu stravovaniu dovtedy nevenovali zvláštnu pozornosť, sa po zistení tehotenstva stavajú k svojmu stravovaniu uvedomelejšie. Kvôli svojmu bábätku neváhajú zaradiť do svojho jedálnička viac ovocia, zeleniny, obilnín, bielkovín či zdravých tukov a naopak, vyvarovať sa nerestiam. Vyvážená stravazdravý životný štýl sú dôležitým predpokladom pre zdravie plodu. tehotenstvo. Niektoré vitamíny a minerály sú v tomto období obzvlášť dôležité. Sú to nasledujúce:

kyselina listová (vitamín B9)
železo
magnézium
vitamín D

tehu.jpg

Kyselina listová

Kyselina listová, známa aj ako Vitamín B9 alebo folát, sa podľa odporúčaní lekárov a odborníkov radí medzi najdôležitejšie vitamíny pre budúce mamičky. Jej užívanie prispieva k zdravému vývinu plodu a správnemu vývoju mozgumiechy. Výživové doplnky s kyselinou listovou sú odporúčané všetkým ženám v reprodukčnom veku, dokonca ešte pred otehotnením, pretože znižuje riziko potratu alebo predčasného pôrodu. Odporúčanou dávkou je 400 až 800 mg, pričom okrem doplnkov stravy môžete Vitamín B9 nájsť aj v listovej zelenine, strukovinách, citrusových plodoch a obilninách. (2)

Železo

V tehotenstve je anémia, teda chudokrvnosť spôsobená nedostatkom železa, mimoriadne nebezpečná. Následkom tohto ochorenia môže byť znížená schopnosť krvi roznášať do tkanív a orgánov potrebný kyslík v tele matky a teda aj obmedzený prísun kyslíka pre dieťa. Nedostatok železa v tele matky zvyšuje riziko predčasného pôrodu, nízkej pôrodnej váhy bábätka i ďalších komplikácií. Z týchto dôvodov sa železo radí medzi popredné minerály, ktoré by mali budúce mamičky dopĺňať už od začiatku tehotenstva. (1) (3) (4)

Odporúčaná dávka železa pre tehotné ženy je približne 2x vyššia ako u žien, ktoré bábätko nečakajú, a síce 27mg/deň. Okrem výživových doplnkov, ktoré predstavujú zaručený a pohodlný spôsob doplnenia dennej dávky železa, ho nájdete aj v červenom mäse, hydine, rybách, strukovinách, listovej zelenine, vajíčkach, orechoch a celozrnných obilninách. Zdroje železa tiež môžete nájsť v mnohých druhoch zeleniny a ovocia, napríklad aj v čučoriedkach. (1) (3)

cucoriedky.jpg

Magnézium

Pre vyvíjajúci sa plod i nastávajúcu mamičku je okrem železa dôležité aj dopĺňanie magnézia, resp. horčíka. Horčík riadi v tele viac ako 300 rôznych enzymatických procesov, z ktorých mnohé majú úlohu pri normálnej činnosti svalov, nervovej sústavy a psychickej činnosti. Taktiež podporuje normálne fungovanie energetického metabolizmu, nervovej sústavy a psychickej činnosti. Čo ocenia ženy v ranom štádiu tehotenstva je, že zároveň pomáha aj zmierňovať ranné nevoľnosti.

„Stredne závažný a závažný nedostatok magnézia počas tehotenstva predstavuje zvýšené zdravotné riziko pre mamičku aj dieťa, a môže ovplyvniť zdravý vývoj dieťaťa v budúcnosti. Závažný nedostatok magnézia počas tehotenstva totiž môže viesť k vysokému krvnému tlaku, predčasnému pôrodu, úmrtiu bábätka či vrodeným vadám.“ (1)

Prírodnými zdrojmi horčíka je zelená listová zelenina, ovocie, oriešky, rôzne druhy semienok či v strukoviny. Denná odporúčaná dávka pre tehotné ženy je 400 mg denne a okrem prírodných zdrojov je ho vhodné dopĺňať kvalitným doplnkom stravy, najlepšie ľahko a rýchlo vstrebateľným. (5)

Vitamín D

Posledným vitamínom, ktorý je potrebné spomenúť ako dôležitú zložku pri tehotenstve je Vitamín D. Jeho nedostatok môže negatívne ovplyvniť imunitný systém, slinivku brušnú, ale aj kardiovaskulárny systém. Okrem toho sa podieľa na bunkovom delení a spolu s vápnikom podporuje silu zubov a kostí dieťaťa. Vitamín D je zároveň dôležitý pre zdravú pokožku a dobrý zrak. (2)

Odporúčanou dávkou pre tehotné ženy je 600 medzinárodných jednotiek (IU) denne. Prírodným zdrojom je slnenie sa na slnku, pričom stačí aj 10 – 15 minút denne. Z potravy vie telo získať vitamín D z rýb, mliečnych výrobkov i mäsa. „Pre tých, ktorí nejedia mäso a živočíšne produkty, sú vhodným doplnkom vitamínu D huby sušené na slnku, kvasnice, kakao, kokos, ďatle. Pozitívnou informáciou je, že pri varení sa vitamín D neznehodnocuje.“ (6) Možnosťou je aj doplniť vitamín D vo forme výživového doplnku, kde viete každý vitamín dávkovať podľa dennej odporúčanej dávky. (2)

tehotena.jpg

Tehotenstvo je krásne obdobie života plné očakávaní í malého strachu, aby všetko dobre dopadlo. Každá budúca mamička chce pre svoje dieťatko to najlepšie a často dostáva dobre mienené rady z každej strany už od oznámenia tehotenstva. Niekedy je ich nepreberné množstvo, najmä ohľadne výživy a preto sme pre Vás vytvorili tento článok založený na výskumoch a odporúčaní odborníkov.

Vitamíny a minerály spomenuté v článku je možné prijať aj z prírodných zdrojov. V období tehotenstva však potrebuje budúca mamička prijať väčšie množstvo týchto zložiek, preto je optimálne tieto zložky suplementovať doplnkami stravy. Tie zabezpečia dostatočný príjem všetkých dôležitých zložiek, ktoré telo budúcej mamičky potrebuje pre správny vývoj plodu.

Kúpte si vašu dávku vitamínu D hneď teraz! 

Bibliografia

1. SR, Asociácia na ochranu práv pacientov.Užívate železo aj magnézium? Na čo si dať pozor nielen v tehotenstve. www.liekysrozumom.sk.[Online] AOPP, 2019. [Dátum: 16.. Apríl 2019.] https://www.liekysrozumom.sk/clanky/114/uzivate-zelezo-aj-magnezium-na-co-si-dat-pozor-nielen-v-tehotenstve.

2. MATKOVSKÁ, ZUZANA.Strava v tehotenstve: Päť kľúčových živín pre matku a dieťa. www.primar.sme.sk.[Online] 1. Jún 2017 . [Dátum: 16. Apríl 2019.] https://primar.sme.sk/c/20532959/strava-v-tehotenstve-klucove-ziviny-vitaminy-pre-tehotne.html#ixzz5ksYx0NgT.

3. BABINSKÁ, Mudr. Katarína.Anémia v tehotenstve. www.tehotenstvo.rodinka.sk. [Online] 21. December 2018. [Dátum: 17. Apríl 2019.] https://tehotenstvo.rodinka.sk/kym-rastie-brusko/komplikacie/anemia-v-tehotenstve/.

4. VLKOVÁ, Lucia.Chcete mať zdravé a veľké dieťatko? Nezabúdajte na železo! www.najmama.aktuality.sk.[Online] 17. Október 2013. [Dátum: 2019. Apríl 2019.] https://najmama.aktuality.sk/clanok/233756/chcete-mat-zdrave-a-velke-dietatko-nezabudajte-na-zelezo/.

5. BLAHOVÁ, Adriana.Gynekológ varuje: Nedostatok horčíka v tehotenstve zvyšuje riziko astmy a ekzému u detí. www.tehotenstvo.rodinka.sk. [Online] 17. Apríl 2015. [Dátum: 17. Apríl 2019.] https://tehotenstvo.rodinka.sk/kym-rastie-brusko/vyziva-v-tehotenstve/gynekolog-varuje-nedostatok-horcika-vtehotenstve-zvysuje-riziko-astmy-aekzemu-u-deti/.

6. VLKOVÁ, Lucia.Je vitamín D bezpečný pre tehotné ženy? www.najmama.aktuality.sk.[Online] 18. August 2011. [Dátum: 17. Apríl 2019.] https://najmama.aktuality.sk/clanok/227457/je-vitamin-d-bezpecny-pre-tehotne-zeny/.